Ekranda Komedinin Yeni Adresi Kardeş Payı

Kardeş Payı ilk iki bölümüyle ekrana geldi, dizinin başrolleri Ahmet Kural ve Murat Cemcir hakkında pek çok yazı basında yer aldı. Ben Kardeş Payı üzerine görüşlerimin yanında ikilinin izleyici gözündeki imajı üzerine de kafa yormak istiyorum, elbette Düğün Dernek, Çalgı Çengi ve İşler Güçler referanslarının yanında en çok kıyaslandıkları Ben de Özledim karşılaştırmasıyla da…

Kardeş Payı Dizisi
Kardeş Payı Dizisi

Öncelikle Ahmet Kural ve Murat Cemcir’in izleyici tarafından bu kadar sevilmesinde İşler Güçler’in önemini irdelemek istiyorum. Kurgu ile gerçeğin arasındaki çizginin iyiden iyiye silikleşmesine neden olan isim meselesi, ekrandaki başarısızlık serüvenleriyle izleyicinin sempatisini toplayan ikilinin karakterlerinin izleyici tarafından ekrandakiyle bir tutulmasına neden oldu. Dizide kendi isimleriyle oynayarak ekranda “gerçek” yüzleriyle rol kesen iki oyuncunun başarısı bu nedenle günümüz oyuncuları arasında emsalsiz… Belki reality şov yıldızlarıyla kıyaslanabilir çünkü onlar oyunculuklarından ziyade gerçek karakterlerine atfedilen rollerle sevildiler. (Zeki Alasya – Metin Akpınar ikilisi onlara benzetilebilir ancak daha önce Tayfun Atay’ın da kaleme aldığı gibi onlar zıtlıklarıyla hikayede çatışma yaratırken Murat ile Ahmet aynı zıt karakter örneğine sahip değiller ve bu nedenle Zeki ile Metin’den farklılar.)

Kardeş Payı VS. Ben De Özledim

Elbette Düğün Dernek’in veya İşler Güçler’in başarısını bu ikiliye indirgemek yanlış. Şu yorum çok daha doğru; İşler Güçler’deki bu gerçeklik illüzyonu ekibin başarısı ve ortaya çıkan ikili bu ekip çalışmasının “ürünü”. Altını çizmek gerek biz ekranda ve komedide Selçuk Aydemir öncülüğünde bir yenilikten söz edebiliyoruz. Kardeş Payı ve İşler Güçler’in sürekli kıyaslandığı Leyla ile Mecnun’dan farkı da tam olarak burada. Onlar, Ben de Özledim ile bir kurgudan (Leyla ile Mecnun’dan ve sonucunda ortaya çıkan fanatizmden) bir gerçeklik çıkarmaya çalıştılar, oysa gerçek olanı kurgulayan İşler Güçler tüm dizilerdeki denklemi tersten okuyarak fark yaratmıştı. Kaldı ki senaryosu Ben De Özledim’in yanında çok daha derli toparlı Kardeş Payı’nın… İki iş birbirinden birçok parametre özelinde farklı… İzleyici tarafından yapılan bu kıyas bu nedenle anlamlı değil.

Kardeş Payı Star
Kardeş Payı Star

Bu Kardeşlerin En Büyük Problemi: Kadınlar

Her ne kadar Düğün Dernek’in gişe rekoruyla total izleyiciyi de kucaklama ve İşler Güçler’in AB gücünün yanına Total desteği de katabilme potansiyelini artırsa da Kardeş Payı’nın en büyük derdi bence kadın karakterler daha da özele inersek Feyyza. İşler Güçler’de de Kardeş Payı’nda da gördüğüm ortak bir sorun bu… “Kadın problemi…” Öyle ki karakterler ister istemez karikatürleşiyor, Seda Bakan’ın karakteri (Feyyza) de karikatürleşmeye çok teşne, şimdiden uyarmam gerek İşler Güçler’deki Sadi’nin kardeşine dönmesi an meselesi. Kadın karakterler artıkça, aşk konusu da bu sebeple sorunsallaşacaktır gelecek bölümlerde. Dizideki futbol referansları, tesisatçı yani tamamen erkeğe ait görülen mesleğin cinsiyet bağlantısı ve bahsettiği kadın karakterin karikatürleşme potansiyeli ister istemez işin erkek izleyici için daha çekici olabileceğini düşündürüyor. Kaldı ki dizinin dili zaten erkek, esprilerden, cinsiyetçi küfürler, ana karakterlerin hayata bakışlarından, hatta kadın karakterin erkeksi jargonu ile toplanabilecek pekçok data dizinin testosteron koktuğunu kanıtlayabilir. Kadın karakterler içinde ise anne karakteri ayrı bir parantezi hak ediyor, Feyyza’nın karikatürleşme tehlikesinin aksine o doğal ama absürt tiplemeyle dizinin lokomotifi olacak şimdiden belli…

Muhalefet Olmadan Olur mu?

Komedi dizisinden bahsediyorsak Freud’un mizah üzerine kaleme aldığı yazılarında yaptığı saldırganlık ve muhalefet vurgusuna da değinmek gerek. Saldırganlık gereğinin muhalefetle yansıtılarak mizahın olmazsa olması olduğunu belirten Freud’u anımsatarak, aldıkları ödülü 70’lik ayranla kutlayacaklarını açıklayan İşler Güçler ekibinin yeni işi Kardeş Payı’ndan “mizah” beklemenin yanlış olmadığını düşünüyorum ve bekliyorum. (Zaten ekranda gerçekten komedi formatında kaç dizi var?) Bu dönemde gerek politik gerek sosyal hassasiyet ve sebeplerden ötürü bu çatışmayı kurmak zor olduğu için birçok dizide karakterler arası çatışmayla yansıtılan mizah, Kardeş Payı’nda da  emniyet ve Taksim göndermeleriyle bazı gündem noktalarını ünlemledi.

Bu Emek Beğenilmez mi?

Bunca parantezin ardından işin özünü sorarsanız yanıtım net, “bu dizi beğenilmez mi!” Dizinin jeneriğinden önce dönen animasyonlar tam kelimeyle “süper”, ilk bölümdeki yoğun efekt kullanımı azaltılmış, ses sorunu giderilmiş… Bu dizide emeği geçenlerin alnı ak, ekranın yüz akı bir komedi Kardeş Payı, güle güle izleyin. Mizahın gündemden beslendiği, duvar yazılarıyla sokaklara can verdiği günümüzde biraz olsun ekrandan da çıkış yolu bulabilmesi ümidiyle…Dünyaya barış, mutluluk ve huzur getirmesi dileğiyle…

İyi seyirler sayın izleyici…

Dipnot Televizyon yazılarını ve çok daha fazlasını Dipnot Tablet dergide okuyabilirsiniz.

App. Store’dan iPad ve iPhone’nunuza ÜCRETSİZ indirmek 

 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir